Mirachi, in dialectul aroman, este un cuvant cu multe conotatii. Poate insemna, deopotriva, dragoste sau jale, depinzand de contextul în care este folosit. Atunci cand vine vorba despre vinuri, insa, el reprezinta numele gamei produse de catre unul dintre cele mai noi producatori de pe piata– Crama Histria.

Paul Fulea (foto sus) a lansat oficial vinurile îmbuteliate ale firmei sale in a doua jumatate a lui decembrie 2015, iar prima gama contine doar 3 vinuri, dintre care unul a fost pus la vanzare abia in februarie 2016. Chiar si asa de noua, Crama Histria a inregistrat deja comenzi online destul de numeroase pe magazinul propriu, in special de la prietenii care-l cunosc pe proprietar drept om serios si muncitor. Probabil e prematur sa spunem, momentan, ca Fulea are “brand”, dar ascultând pasiunea cu care-si povesteste planurile de dezvoltare viitoare, incepi sa banuiesti ca“Mirachi” va deveni mult mai cunoscut in perioada urmatoare.

Un Sauvignon Blanc, un Cabernet Sauvignon Rose si un Merlot produs dintr-o plantatie veche de 40 de ani, sunt cele trei vinuri cu care Crama Histria a iesit pe piata. Cu o capacitate de stocare momentana de 41.000 de litri si planuri pentru cumpararea a cel putin inca trei vase pentru fermentare / stocare in volum total de cel putin 15.000 de litri anul acesta, crama isi propune sa se concentreze spre publicul tanar, pentru a ii atrage atentia asupra bucuriilor pe care le are de oferit vinul. „O pozitionare snoaba a industriei”, a caracterizat Fulea piata actuala, ”care nu ofera sansa tinerilor de azi sa incerce vinurile: decat sa dea 50 de lei pe o sticla de vin, mai bine isi iau 5 beri”. Si n-am putut sa-l contrazic, are dreptate! De aceea, vinurile din gama Mirachi au un pret de doar 29 lei pe magazinul online al cramei, in timp ce Paul Fulea isi propune sa participe la evenimentele care tintesc mai ales cumparatorii tineri. Acesta este si motivul pentru care a decis sa isi vanda produsele preponderent online.

Am tot spus pana aici ca Histria e o crama noua, dar ar insemna sa neglijam o istorie importanta. Intr-adevar, Paul Fulea a ales sa renunte la o cariera reusita in mediul corporatist (in industria berii) – dar a facut-o pentru a se intoarce, de fapt, la radacinile sale: crescut intr-o familie de ingineri viticultori si patriot convins, nu i-a fost greu ss ia decizia de a incerca sa produca vinuri pe cont propriu, atunci cand a aparut ocazia. „Cand am inceput afacerea, mi-am anuntat nevasta: mi-am luat a doua sotie – crama”, si-a descris el pasiunea.

Cu cetatea Histriei in prim plan, cu un tumul in mijlocul viei despre care se crede ca ar putea ascunde vestigii arheologice, inconjurat de muncitori apartinând comunitatii aromane si planuri de agro-turism, nici nu ai avea cum sa nu muncesti cu toata dragostea de care esti capabil la constructia unui vis al copilariei, nu? Si, desi crama are o capacitate destul de mica, Paul lucreaza o suprafata de aproximativ 200 de hectare. Dintre acestea, 150 de hectare sunt luate in arenda, iar 50 sunt lucrate în parteneriat cu unul dintre cei mai vechi si mai cunoscuti investitori straini din vinul românesc – SERVE.

Sauvignon-urile sunt facute din vita plantata în anul 2006 (si, in curand, si dintr-o plantatie din 2014), in timp ce Merlotul provine din vii deja mature, din 1976 – aceasta fiind plantatia majoritara atunci cand familia lui Paul a preluat via. In acest moment, este început si procesul de reconversie a viei, in 3 programe, pentru aproximativ 90 de hectare. Pentru toamna viitoare, se pregateste un nou program de reconversie, pentru 24,5 hectare, astfel incat jumatate dintre strugurii produsi la Histria sa fie rosii. Un program indraznet, care include Sauvignon Blanc, Pinot Gris, Chardonnay si Feteasca Regala, din categoria celor albe, si Cabernet, Pinot Noir, Feteasca Neagra si Merlot, din categoria celor rosii.

Am degustat si vinurile din gama Mirachi. Ambalajul este simpu, insa de calitate, Paul Fulea recunoscand ca a investit o suma destul de mare de bani pentru a obtine acest efect. Singura moneda batuta la Histria si, de altfel, prima de pe teritoriul Romaniei, este laitmotivul folosit pe eticheta principala. Aceasta reprezinta un vultur pe un delfin, alaturi de simbolul I? TPI, însemnand Histri, in limba greceasca. Merlotul mai are, intr-adevar, de stat în sticla pentru cativa ani, asa cum am fost si anuntati – si cum scrie si pe eticheta, insa Rose-ul chiar e un vin delicios dupa ce sta putin la aerat. Fiind facut traditional, in teasc (crama nu dispune inca de o presa performanta), are o culoare mai intensa decat moda pietei, si un gust pe care personal l-am gasit rar intalnit zilele acestea in randul vinurilor din gamele medii. Toate cele trei vinuri au arome fructate si florale si sunt usor de inteles si de apreciat. Un element distinctiv al primelor trei vinuri Mirachi este cantitatea de alcool continuta de cele trei vinuri, mai mica decat “bombele alcoolice” cu care ne-a obisnuit piata in ultimii ani. Cu 12,5% pentru Sauvignon-uri (blanc si rose din Cabernet), respectiv 13,5% alcool pentru Merlot, vinurile pot fi consumate cu riscul scazut de a te ameti, daca nu vrei asta. O abordare binevenita, cu siguranta, avand in vedere segmentul de consumatori caruia doreste sa se adreseze momentan Crama Histria.

Daca ar fi sa rezum experienta “Mirachi”, as folosi doar doua cuvinte: aer proaspat. Paradoxal, tinand cont ca tot ce inspira acest brand tine de trecut. Mi-ar placea ca energia depusa de Paul Fulea sa nu fie in van, si Crama Histria sa nu fie inghitita de valtoarea pietei, astfel incat sa reuseasca ce si-a propus si sa aiba timpul necesar sa dezvaluie tinerilor români placerea simpla de a fi consumator de vin, fara pretentii elitiste. Dar vom trai si vom vedea, iar pana atunci voi trece pe la degustarile la care vor fi prezente si vinurile Mirachi pentru a ma bucura de sorbituri de istorie greceasca, din vita prelucrata de aromani, coapta de soarele dobrogean si mangaiata de vanturile Marii Negre. La un pahar de voie buna si simplitate, asa cum decurg conversatiile cu Paul Fulea.

Numele sub care este cunoscuta crama: Crama Histria
Numele firmei: Viticola SA
Adresa: Cogealac, strada Garii nr 1, judet Constanta
Marci comerciale: Mirachi – brand unic, destinat HoReCa si magazinelor specializate de vinuri. Disponibil si pe site-ul cramei, 29 lei, cu TVA inclus.
Suprafata de vita de vie pentru vin: 10 ha Merlot, plantatie din 1976; 2 ha Pinot Noir, plantatie din 2006; 5 ha Sauvignon Blanc, plantatie 2006; 6 ha Cabernet Sauvignon, plantatie 2006; 6 ha Feteasca neagra, plantatie 2014; 26 ha Merlot, plantatie din 2014; 15 ha Cabernet Sauvignon, plantatie din 2014; 12 ha Chardonnay, plantatie din 2015; 20 ha Sauvignon Blanc, plantatie 2015; 12 ha Feteasca neagra, plantatie din 2016; 6 ha Feteasca regala, plantatie prevazuta pentru infiintare in 2017; 10 ha Muscat Ottonel, plantatie prevazuta pentru infiintare in 2017; 10 ha Traminer, plantatie prevazuta pentru infiintare in 2017
Solul: dominant cernoziom, la o altitudine in jurul a 100 m, orientare nord-sud, pe pante line. Vita tanara este pe un sistem de spalieri metalici cu dubla portanta si doua niveluri de sarme duble superioare, si este condusa in sistem Guyot simplu, cu exceptia soiului Feteasca neagra – unde este folosit sistemul Guyot dublu. Via de 40 de ani este conduse in sistem cordon bilateral, pe spalieri din beton cu portanta simpla si doua niveluri de sarme superioare duble.
Capacitatea cramei: 41.000 litri pentru stocare (6 vase de fermentare / stocare de cate 5.000 litri, un vas de stabilizare tartrica de 5.000 litri si trei vase cu capac flotant de cate 2.000 litri). Pentru campania de recoltare 2016 este prevazuta achizitionarea a cel putin inca trei vase pentru fermentare / stocare in volum total de cel putin 15.000 litri.
Administrator si Director General: Paul Fulea
Vizite si degustari la crama: momentan, nu
Date de contact Crama Histria: Cogealac, strada Garii nr. 1, judet Constanta
E-mail: contact@cramahistria.ro; paul.fulea@viticolasa.ro
Telefoane: 0723.237.870 sau 0746.472.244
Website si shop online: www.cramahistria.ro

Sursa: www.vinul.ro